Nedan följer en steg-för-steg-guide för hur du kopplar in och konfigurerar den medföljande utrustningen (webbkamera, högtalartelefon och headset) till en vanlig stationär dator. Guiden är enkel men samtidigt tillräckligt detaljerad för att undvika vanliga problem.
Förberedelser innan du börjar
- Placera utrustningen: Se till att du har en ren och stabil arbetsyta där du enkelt kan nå datorns USB-portar.
- Inspektera kablar och portar: Kontrollera att alla kablar är hela och att du vet vilka portar på datorn som är lediga (USB-A eller USB-C).
Steg 1: Installera webbkameran (HP 325)
- Placera webbkameran: Fäst kameran på skärmens överkant. De flesta webbkameror har ett inbyggt klippfäste som enkelt nyper fast på skärmen.
- Anslut USB-kabeln: Sätt in webbkamerans USB-kabel i en ledig USB-port på datorn (oftast USB-A).
- Automatisk installation: Vänta några sekunder. Datorn brukar automatiskt känna igen webbkameran och installera nödvändiga drivrutiner. Du behöver oftast inte göra något manuellt.
- Testa kameran: Öppna en kamera-app eller ett videomötesverktyg (t.ex. Microsoft Teams) för att se om bilden fungerar som den ska.
Steg 2: Ansluta högtalartelefonen (HP POLY Sync 10)
- Placera högtalartelefonen: Lägg den på skrivbordet framför dig, gärna några decimeter från tangentbordet för att få bra ljudupptagning.
- Anslut USB-kabeln: Koppla in högtalartelefonens USB-kabel till en ledig USB-port i datorn.
- Automatisk installation: Vänta medan datorn känner igen enheten. Den bör installeras automatiskt.
- Justera ljudinställningar: Öppna ljudinställningarna i datorn (i Windows: högerklicka på högtalarikonen nere till höger och välj “Ljudinställningar”) och välj högtalartelefonen (HP POLY Sync 10) som standardenhet för uppspelning och inspelning om du vill använda den vid samtal.
Steg 3: Ansluta headsetet (HP Poly Blackwire 3320)
- Identifiera rätt anslutning: Headsetet kommer med USB-C-kontakt samt en adapter för USB-A.
- Har datorn en USB-C-port? Använd då USB-C direkt.
- Om inte, sätt in USB-C-kontakten i USB-A-adaptern och anslut sedan i en ledig USB-A-port.
Automatisk installation: Datorn bör känna igen headsetet automatiskt.
Justera ljudinställningar: Gå till datorns ljudinställningar och välj headsetet (HP Poly Blackwire 3320) som standardenhet för uppspelning (lyssning) och inspelning (mikrofon) om du vill använda detta vid samtal.
Testa ljudet: Testa genom att spela upp ett ljudklipp eller ringa ett testsamtal i Microsoft Teams för att försäkra dig om att både högtalarna och mikrofonen fungerar.
Steg 4: Testa i Microsoft Teams
- Öppna Teams: Starta Microsoft Teams på datorn.
- Gå till Inställningar: Klicka på din profilbild uppe till höger i Teams och välj “Inställningar”.
- Välj Enheter: Under “Enheter” kan du välja vilka ljud- och videokällor du vill använda.
- Välj HP 325 som kamera.
- Välj antingen HP POLY Sync 10 eller HP Poly Blackwire 3320 som högtalare och mikrofon, beroende på vilken enhet du vill använda för samtal.
Gör ett test: Teams har en “Test call”-funktion. Använd den för att se att ljud och bild fungerar korrekt.
Felsökning
- Ingen bild från webbkameran: Kontrollera USB-kopplingen, prova en annan USB-port och starta om datorn.
- Ingen ljudupptagning i mikrofonen: Säkerställ att rätt enhet är vald i ljudinställningar både i Windows och i Teams.
- Lågt ljud eller brus: Justera volymen på enheterna och se till att det inte finns yttre störkällor.
Med dessa steg bör du kunna ansluta och konfigurera webbkameran, högtalartelefonen och headsetet på ett enkelt och effektivt sätt.